تبلیغات
تبلیغات



خیانت در زناشویی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خیانت زناشویی را می توان به سادگی نقض پیمان یا مفاد پیمان زناشویی دانست. این نقض کردن می تواند عمدی یا غیرعمدی باشد. فرد ممکن است با دانستن و آگاهی از ضروریات حقوقی و عرفی ازدواج یا بدون علم به آنها خیانت کند، اما خیانت می تواند مستقیم و با انجام عملی که معنای آن خیانت است یا به واسطه عملی که در ادامه به خیانت منجر می شود، خیانت تلقی شود؛ مثلا داشتن رابطه جنسی با فردی غیر از همسر بدون اجازه وی یا قانون. اما در معنای وسیع، خیانت شامل هر نوع نقض در پیمان های زناشویی است. این پیمان به صورت ضمنی شامل پیمانی برای تشریک مساعی در زمینه جنسی، عاطفی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، روانی و حتی فرهنگی است، بنابراین هرگونه کوتاهی عامدانه یا سهوی در انجام این وظایف می تواند خیانت تلقی شود. مثلا حتی فکر کردن به شخص دیگری جز همسر، صحبت کردن هر روزه با او، پیامک زدن مداوم به او یا برقراری رابطه دوستانه مستمر از طریق چت کردن با او هم می تواند خیانت به همسر محسوب شود. حتی اگر فردی در ذهن خودش عاشق فرد دیگری جز همسرش باشد و آن شخص سوم هم از این عشق بی خبر باشد، باز هم نوعی خیانت در زندگی زناشویی رخ داده است ،کوتاهی مرد در تامین معاش فرزندان بدون عذر موجه یا بی توجهی به علایق و عواطف همسرهم نوعی خیانت است، بنابراین مفهوم خیانت در ازدواج را نباید تنها به داشتن رابطه زناشویی خارج از چارچوب خانواده محدود کرد اما در معنای کاملا بسته و خاص، خیانت به معنی نادیده گرفتن پیمان برقراری رابطه زناشویی با یک نفر است، مگر با اجازه زن اول یا قانون. بهتر است ابتدا عوامل این کار را به عوامل ذهنی و عوامل عینی تقسیم کنیم. عوامل ذهنی از جنس نگرش ها و اعتقادها هستند و عوامل عینی از جنس ساختارها. طبقه بندی لازم دیگر، توجه به تفاوت عوامل کلان و عوامل خرد است. عوامل کلان عواملی هستند که در کلیت جامعه تولید می شوند و از بیرون بر فرد و جامعه اثر می گذارند و دست هیچ فردی در آن به تنهایی دخیل نیست اما عوامل خرد، عواملی هستند در سطح افراد و وضع نگرشی یا واقعی زندگی فرد، به وجود آورنده آن است.

 

با توجه به این دو طبقه بندی، حال می توان گفت عوامل خیانت زناشویی ۴ دسته اند:

 

الف. عوامل کلان و ذهنی

 

ب. عوامل کلان و عینی

 

پ. عوامل خرد و ذهنی

 

ت. عوامل خرد و عینی

 

 

 

در باره هر کدام می توان توضیح کوتاهی داد:

 ادامه …

 

 

اصطلاح تک‌همسری خود تفسیربردار است.  یکی از تعریف‌های تک‌همسری که تا حد زیادی نزد اهل فن مقبول است، چنین است: «تک‌همسری وابستگی  و رابطهٔ جفتگیرانهٔ اساساً اختصاصی و طولانی‌مدت میان یک نر و یک ماده‌است.» در کل، نه تک‌همسری و نه چندهمسری هیچ‌یک اشاره به یکی رابطهٔ ایستا عاطفی جسمی نمی‌کنند مثلاً در جامعه‌ای که چندهمسری را تابو می‌دانند، یکی رفتار می تواند دیده شود که آن را «تک‌همسری زنجیره‌ای» میخوانند. در تک‌همسری زنجیره‌ای، شخص (معمولاً مذکر)، در زمان تنها یک جفت/همسر می‌دارد، لیکن معمولاً پس از مدتی جفت/همسر را وانهاده در پی همسری بهتر/جوان‌تر می‌رود. خیانت به همسر فرایندی‌ است که حتی در مرغان هم دیده می‌شود( تک همسری منحصر به  انسانها نیست، بلکه رفتارهایی مانند خیانت یا جداشدن جفتها از یکدیگر در قلمرو حیوانات نیز دیده می شود. وفادارترین جفتها را در این قلمرو کرکس سیاه، پنگوئنها و سگ آبی تشکیل می دهند). نیز از همین روست که قید «اساساً» پیش از صفت «اختصاصی» در تعریف تک‌همسری آمده‌است.همچنین در جامعه‌ای چندزنی همهٔ مردان چندین زن ندارند، اصلاً از دید آماری چنین امری ناممکن است چرا که به‌تقریب در شرایط عادی، تعداد مردان و زنان مساوی‌ است. پس اگر برخی مردان چندین زن داشته باشند برخی مردان بی‌همسر می‌مانند. البته در بعضی از جوامع در خاور دور و بعضی قبایل هند و آفریقا و آمریکای جنوبی، چند شوهری رواج دارد و کاملا در آنجا طبیعی میباشد و چند همسری مختص به مردان نیست.

 

انواع ازدواج

تصور قالبی ما از خانواده که از یک شوهر، همسر و فرزندان‌شان ترکیب می‌شود با توجه به ساختار خانواده در سراسر تاریخ بشری، تصور چندان درستی نیست. نکته قابل توجه این است که ساختار خانواده از یک فرهنگ به فرهنگ دیگر متنوع است. ازدواج و زناشویی اشکال مختلفی دارد که برخی از این اشکال امروزه به چشم نمی‌خورند و در زمره پدیده‌های تاریخی زوجیت به‌حساب می‌آیند؛ خریداری یک کودک به‌عنوان همسر، مبادله کودکان به‌عنوان زوجین، ربایش زن به قصد ازدواج و … گونه‌هایی از اشکال کهن زناشویی هستند. به‌طور کلی شیوه‌های ازدواج و زناشویی در دو نوع کلی زیر قابل ذکرند:

 

۱٫ تک‌همسری؛ که معادل لاتین آن Monogamy است، از Mono به‌معنای یک یا تک و پسوند Gamy به‌معنی عروسی، ازدواج و مقاربت جنسی مشتق شده است. تک‌همسری داشتن یک همسر در یک زمان است. به‌عبارتی به‌معنای ازدواج یک زن و یک مرد است. این زناشویی ، گسترده‌ترین صورت ازدواج در بسیاری از جوامع بشری محسوب می‌شود.

 

 ۲٫ چندهمسری؛ که معادل لاتین آن Polygamy است از پیشوند Poly و پسوند Gamy تشکیل شده است. پیشوند Poly مشتق از کلمه یونانی Polys است و به‌معانی چند، بسیار، فراوان و بی‌شمار است. پسوند Gamy به‌معنی عروسی، ازدواج و مقاربت جنسی می‌باشد. چندهمسری در اصطلاح داشتن بیش از یک همسر در یک زمان است. به‌عبارتی به ازدواج یک مرد یا زن با چند همسر در زمانی واحد اطلاق می‌شود. و مشتمل بر سه نوع است: چندشوهری، چندزنی و ازدواج گروهی.
الف) چندشوهری (Polyandry)؛ واژه Polyandry در مورد زن به‌معنی چندشوهری و اختیار چند شوهر توسط زن در آن واحد است. این واژه مرکب از پیشوند Poly به‌معنای چند و پسوند Andr  به‌معنای مرد و مردانه است. چندشوهری در اصطلاح به ازدواج یک زن با مردهای متعدد به‌طور همزمان گفته می‌شود،[که خود انواعی دارد:
یک) چنانچه شوهران برادر یکدیگر باشند به آن چندبرادرشوهری (Fraternal Polyandry ) اطلاق می‌شود. در این‌صورت فرزندان ازآن برادر بزرگ‌تر و در مواردی متعلق به همه برادران به‌حساب می‌آیند. چندبرادرشوهری با صور گوناگون آن در تبت دیده شده است.
دو) در نیجریه نوع دیگری از چندشوهری که در آن شوهران برادر یکدیگر نیستند وجود دارد. اسمیت، (Grafton Elliot Smith: 1871-1937) مردم‌شناس انگلیسی، آن را ازدواج ثانوی می‌خواند که «به‌معنای ازدواج یک زن در زمان حیات شوهر اولش، بدون منتفی شدن ازدواج اول می‌باشد؛ و لیک در این چندشویی، زن در یک زمان فقط با یک مرد رابطه دارد در حالی‌که اسماً همسر چند شوهر است.»
سه) نوع دیگر چندشوهری ازدواج یک زن در یک زمان با چند مرد است. این رسم در بین توداهای هند دیده می‌شود.

 

در میان اعراب دوران جاهلیت (اعراب قبل از اسلام)، نیز سه نوع چندشوهری وجود داشته است:
·   مردی در خلال ایام زناشویی با زن خود، وسیله زناشویی او را با مرد دیگری برای یک مدت محدود فراهم می‌کرده است تا از او برای خود نسل بهتری به‌وجود آورد. این نوع زناشویی را -‌که در واقع زناشویی در خلال زناشویی دیگر بود- “نکاح استبضاع” می‌نامیدند.
·   نوع دیگر چندشوهری این بود که گروهی که عدّه‌شان کمتر از ده نفر بود با یک زن معین رابطه برقرار می‌کردند. آن زن وقتی فرزندی به‌دنیا می‌آورد، همه آن گروه را نزد خود دعوت می‌کرد و طبق عادت و رسم آن زمان، آن مردان نمی‌توانستند از آمدن سرپیچی کنند بنابراین همه می‌آمدند. در این هنگام آن زن هر کدام از آن مردان را که خود مایل بود به‌عنوان پدر برای فرزند خود انتخاب می‌کرد و آن مرد حق نداشت از قبول آن فرزند امتناع کند.
·   نوع سوم چندشوهری در میان اعراب جاهلی این بود که زنی رسماً عنوان “روسپی‌گری” داشت و هر مردی بدون استثنا می‌توانست با او رابطه داشته باشد. این‌گونه زنان معمولاً پرچمی بالای خانه خود می‌زدند و با آن علامت شناخته می‌شدند. این چنین زنان، پس از آنکه فرزندانی به‌دنیا می‌آوردند همه مردانی را که با آن‌ها ارتباط داشتند جمع می‌کردند و آنگاه کاهن و قیافه‌شناس می‌آوردند. قیافه‌شناس از روی مشخصات قیافه رأی می‌داد که این فرزند از آن کیست، و آن مرد هم مجبور بود نظر قیافه‌شناس را بپذیرد و آن بچه را فرزند رسمی و قانونی خود بداند.
ب) چندزنی (Polygyny)؛ به ازدواج یک مرد با زنان متعدد به‌طور همزمان اطلاق می‌شود. چندزنی یا تعدد زوجات که برخلاف چندشوهری رواج و موفقیت بیشتری داشته، نه‌تنها در میان قبایل وحشی مرسوم بوده است، بلکه بسیاری از ملل متمدن نیز آن را پذیرفته‌اند. گذشته از عرب جاهلیت در میان قوم یهود و ملت ایران در زمان ساسانیان و بعضی ملل دیگر این رسم و قانون وجود داشته است. دین اسلام چندزنی را برخلاف چندشوهری به‌کلی نسخ و لغو نکرده، بلکه آن را تحدید و تقیید کرده است؛ یعنی از طرفی، نامحدودی را برای آن از میان برده و برای آن حداکثر قائل شده که چهارتا است، و از طرفی برای آن قیود و شرایطی قرار داده و به هر کس اجازه نداده که همسران متعدد انتخاب کند. از جمله این شروط عدالت است که به‌واسطه آن به مرد اجازه نمی‌دهد به هیچ‌وجه تبعیضی میان زنان یا میان فرزندان آن‌ها صورت دهد. قرآن کریم در کمال صراحت می‌فرماید: «فَان خِفتم ألُا تَعدِلوا فَواحِده» اگر بیم دارید که عدالت نکنید (یعنی اگر به‌خود اطمینان ندارید که به عدالت رفتارکنید پس به یکی اکتفا کنید). با توجه به اینکه معمولاً احساسات مرد نسبت به همه زن‌ها یکسان و در یک‌درجه نیست، رعایت عدالت و پرهیز از تبعیض میان زنان یکی از مشکل‌ترین وظایف اخلاقی به‌شمار می‌رود. گذشته از شرط عدالت شرایط و تکالیف دیگری نیز متوجه مرد است. از جمله اینکه زن یک سلسله حقوق مالی و استمتاعی برعهده مرد دارد. مردی حق دارد قصد چندهمسری کند که امکانات مالی‌اش به وی اجازه این‌کار را بدهد، علاوه‌بر این، امکانات جسمی و غریزی را نیز به‌عنوان شرط لازم دیگر داشته باشد.
به‌طور کلی چندزنی انواع گوناگونی دارد:
یک) چنانچه زنان خواهر یکدیگر باشند بدان چندخواهرزنی (Sororal Polygyny)، اطلاق می‌شود.
دو) چندزنی در مواردی اضطراری است؛ بدین معنی که یک مرد ناچار به ازدواج با بیوه برادر خود خواهد بود که به‌منظور حمایت از زن بیوه تحقق می‌پذیرد.
سه) در مواردی چندزنی با رضایت و حتی توسط زن اول صورت می‌گیرد. (این نوع چندزنی در بسیاری از موارد به‌جهت نازا بودن زن اول صورت می‌گیرد.)
در یک مطالعه تطبیقی شامل ۵۶۵ جامعه، جرج مرداک دریافت که چندهمسری در بیش از ۸۰% آن‌ها مجاز بود و چندزنی در مقایسه با چندشوهری رواج بیشتری دارد، تنها در چهار جامعه از ۵۶۵ جامعه چندشوهری رایج بود یعنی کمتر از یک درصد. به‌نظر می‏رسد که چندشوهری، تنها در جوامعی وجود دارد که در فقر شدید به‌سر می‏برند و در آن‏ها کشتن دختران رواج دارد. این‌گونه زناشویی، امروزه در تبت و توداهای جنوب هند به‌چشم می‏خورد. علت آن هم کمبود مصنوعی (کاذب) زنان است. پدر خونی کودک در چندشوهری معمولاٌ معلوم نیست. اینکه چه کسی پدر کودک دانسته می‏شود، در “توداها” به‌وسیله مراسمی تعیین می‏شود که طی آن، یکی از شوهران یک تیر و کمان اسباب‌بازی به زن باردار هدیه می‏کند. اگر شوهران دیگر بعداً بخواهند پدر شوند، این مراسم در دوران بارداری‏های بعدی دوباره اجرا می‏شود.
در واقع در جوامع چندزنی، بیشتر مردان تنها یک همسر دارند. حق داشتن چندین زن، اغلب محدود به افرادی است که دارای منزلت یا قدرت  هستند.
ج) ازدواج گروهی (Group Marriage): به ازدواج چندین زن و چندین شوهر در یک ترتیبات زناشویی مشترک گفته می‌شود.
 
 
*********************************************************************
 
سوالات مهم در این خصوص را در ادامه مطلب بخوانید
 ادامه …
+ نوشته شده توسط آ ر مــــان در جمعه، ۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۰۷ بعد از ظهر، ۲۰۸ بازدید ، بدون دیدگاه
موضوعات: تک همسری
برچسب‌ها: ازدواج، زن، جنسی، مرد، همسر، تک همسری، چند همسری، احکام چند همسری، آیا در اسلام اصل بر تک همسری است، چرا در برخی ملیتها، زن دوم، ازدواج گروهی، چندشوهری
آسیب شناسی طلاق

آسیب شناسی طلاق

تمامی انسان‌ها در دایره محدود زندگی زناشویی خود به نوعی در معرض آسیب‌های روحی و روانی قرار دارند. این اثر تاریخی با اوجگیری تجدد در قرن بیستم مکانیسم پیچیده‌تری به خود گرفته و آسیب‌های ناشی از این فرآیندها نیز بسیار پیچیده‌تر شده است. شاید برای بسیاری از مخاطبان جراید مشاهده آمارهای روبه گسترش طلاق دادگاهی در هر جامعه‌ای بویژه در جامعه ایران در سالهای اخیرجای تعجب داشته است؛ اما با کمی بررسی دقیق‌تر در نوع زندگی‌های مشترک امروزی شاهد شکل جدیدی از طلاق هستیم، به نام طلاق روانی! طبیعی است که امروزه دیگر ایمنی به مفهوم گذشته برای هیچ کس در هیچ محدوده‌ای وجود ندارد. منشاء زندگی انسانها تنها به خصوصیات فردی آنها برنمی‌گردد؛ بلکه تحت تأثیر عوامل و ابزار دور و اطراف خود نیز قرار دارد. امروزه در زندگی‌های مشترک نه یک زن تابع مطلق در چارچوب تمایلات مرد خود است و نه یک مرد در مفهوم قبلی خود می‌گنجد. تمام این عوارض و تبعات ناشی از زندگی‌های ابزاری امروزی شرایطی را برای بسیاری از زوجهای جوان فراهم می‌کند که از یک سو تحت تأثیر اختلافات شدید سلیقه‌ای قرار می‌گیرند و از سوی دیگر بنا به برخی مصلحت‌ها یا امکان جدایی برای آنها فراهم نیست یا نمی‌توانند بسادگی از هم جدا شوند. دچار شدن به این حالت برزخی در زندگی را متخصصان روان‌‌شناسی غرب «طلاق روانی» لقب داده‌اند.

(بیشتر در ادامه مطلب)

 ادامه …
طلاق و انواع آن

طلاق Divorce ، به معنی انحلال نکاح میباشد و از دو منظر علمی و قانون مدنی کشور قابل بحث است:

 

انواع طلاق از دیدگاه علمی

 

طلاق روانی  Psychic divorce

فرد مورد نظر ترک شده و واکنش سوگ با احساساتی از قبیل افسردگی و نوسان خلق بخاطر مرگ رابطه رخ میدهد. جدایی از همسر شخص را وادار میکند که مستقل باشد و از موقعیت وابستگی خود خارج شود. رهایی از آثار طلاق حدود ۲ سال طول میکشد و در پایان این فرایند، شخص نسبت به همسر قبلی خود بی تفاوت شده و هر یک از طرفین هویت تازه ای بعنوان فرد مجرد پیدا میکنند

 

طلاق عاطفی Affective divorce

شامل زندگی زن و شوهر با هم بصورت فیزیکی و با کاهش و حتی حذف تمام آیتم های عاطفی روانی علی رغم ادامه زندگی در چارچوب عقد قانونی بدلیل آبروهراسی یا وجود بچه یا ترس از جدایی ( بیشترین خطر روابط خارج خانواده در این نوع طلاق است)

 

طلاق قانونی Legel divorce

شامل حضور در دادگاه و طی مراحل قانونی برای جدایی و دریافت حق ازدواج مجدد میباشد

 

طلاق اقتصادی Economic divorce

تقسیم دارایی زوج بین آن دو و نیز حمایت اقتصادی از زن با پرداخت نفقه و غیره

 

طلاق اجتماعی Community divorce

تغییر شبکه اجتماعی زوجین و افزایش یا کاهش و قطع ارتباط با افراد در ارتباط با زوجین

 

طلاق والدین Coparental divorce

جدایی یکی از والدین از والد دیگر کودک

****************************************

طلاق از منظر قوانین حقوقی کشور


– طلاق:
در بررسى‌هاى اجتماعى – جمعیتی، انحلال قانونی، شرعى و عرفى ازدواج را تحت شرایط و مقررات خاص ‘طلاق’ مى‌نامند. در مفهوم اخص، انحلال رابطهٔ زن و شوهرى در ازدواج دایم که به‌دنبال آن از نظر رعایت حقوق و تکالیف زناشوئى مسئولیتى براى زن و شوهر وجود ندارد طلاق نامیده مى‌شود.
 
– فسخ:
گونهٔ دیگرى از گسیختگى خانواده است. مطابق فقه اسلامى و قوانین مدنى ایران، در موارد خاصى مانند وجود عیوب مشخص در زن و مرد، مى‌توان ازدواج را بدون آنکه نیازى به طلاق باشد از هم گسیخت. از این موارد تحت عنوان ‘فسخ’ ازدواج نام مى‌برند (مسایل، ۱۳۵۸؛ ۲۷).
 
– جدائى جسمانى:
نوعى از گسیختگى ازدواج و روابط خانوادگى است که در آن بدون اینکه در ابتداى امر طلاقى جارى شده یا موارد فسخ ازدواج پیش آید، زن و مرد جدا از هم و در بسیارى از موارد دور از یکدیگر زندگى مى‌کنند. ترک زندگى خانوادگى توسط زن و مرد به‌دلیل عدم تجویز طلاق، اختلاف‌هاى عقیدتى و سیاسی، انحراف اجتماعى یکى از آنها (اعتیاد، قتل، دزدى و…) و طرد یکى از زوجین از خانواده به‌دلیل عوامل فوق از اشکال جدائى جسمانى شمرده مى‌شود.


انواع طلاق از دیدگاه حقوقی

 

طلاق رجعی :
طلاقى است که به درخواست مرد جارى مى‌شود و در آن وى موظف است تمام حقوق زن را از قبیل صداق، نفقه، پوشاک و مسکن براى مدت ۱۰۰ روز (زمان عده) تأمین کند. در این نوع طلاق، مادامى که عدهٔ زن منقضى نشده باشد، مرد مى‌تواند به زن خود رجوع کند و با رجوع مزبور، بدون تحلیل نکاح و عقد جدید، مى‌توان با او زندگى کند. در این حال طلاق باطل مى‌شود

 

طلاق باین :

 
طلاقى است که در آن مرد حق رجوع به زن خود را ندارد، یعنى برعکس طلاق رجعی، نمى‌تواند بدون جارى شدن عقدى جدید به او رجوع کند و در برخى از انواع آن، اگر مرد بخواهد به زن خود رجوع کند، لازم است تجدید نکاح کند. طلاق باین انواعى دارد:
۱. طلاق دختر صغیر یعنى دخترى که هنوز ۹ سال تمام ندارد.
 
۲. طلاق زن یائسه یعنى زنى که به سن نازائى (حدود ۵۰ سالگى رسیده و دیگر نمى‌تواند بچه‌دار شود).
 
۳. طلاق در دوران نامزدى یعنى پیش از انجام مراسم عروسى
 
۴. طلاق زن سه طلاقه یعنى زنى که او را سه بار متوالى پس از ازدواج طلاق داده باشند.
 
۵. طلاق خلع یا خلعى که در آن زن به‌‌دلیل کراهتى که از شوهر خود دارد در مقابل مالى که به او مى‌بخشد طلاق مى‌گیرد.( زن متقاضی طلاق است)
 
۶. طلاق مبارات( طلاق توافقی) که در آن طرفین به‌علت کراهتى که از هم دارند به طلاق اقدام مى‌کنند. در طلاق مبارات، زن مالى را که کمتر از مهر او است به مرد مى‌پردازد
 
– طلاق عدى:


طلاق عدّى یا طلاق عدّه در دو مفهوم به‌کار مى‌رود:
 
۱. طلاق زنى که ۹ بار (۳ بار در ۳ بار) طلاق گرفته و بعد از هر سه طلاق، محلّلى وجود داشته است. اینگونه طلاق در هیچ صورتى حق رجوع ندارد (محقق، ۱۳۶۰؛ ۳۸۳).
 
۲. طلاق زنى که شوهر او در موقع عده رجوع کرده و بعد او را دوباره طلاق داده است.

سکس دهانی

برای کسانی که هویت مذهبی برای خود انتخاب کرده اند فتوای آیت الله مکارم شیرازی را در این خصوص ارائه میکنم:

 

 

 

 

استفتا از آیت الله مکارم شیرازی

 

پرسش: حکم سکس دهانی (لیسیدن دستگاه تناسلی توسط زوجین)چه می باشد؟
پاسخ: زن و شوهر می توانند هر گونه لذتی از یکدیگر ببرند ولی شایسته است از کارهایی که با کرامت انسانی سازگار نیست اجتناب ورزند.

برای کسانی که هویت غیر مذهبی برای خود انتخاب کرده اند و صرفا نگاه علمی روانشناختی به موضوع دارند مطالب زیر را ارائه میکنم:

( البته این تفکیک نشاندهنده این نیست که افراد با هویت مذهبی ، نگاه علمی به موضوعات ندارند یا افراد با هویت غیرمذهبی، هیچگونه نگاه مذهبی به موضوعات را قبول ندارند بلکه همپوشانی های گسترده نیز در این دو دیدگاه وجود دارد و این صرفا یک تقسیم بندی برای تعیین تکلیف دین برای افراد با هویت مذهبی است)

 

تماس جنسی از راه دهان

 

سکس دهانیOral Sex 

تماس جنسی و تحریک از راه دهان با واژن (عضو جنسی زنانه) و یا با آلت تناسلی مرد را تماس جنسی امن نمی شناسند. تحقیقات تاکنون ثابت کرده اند که تماس از راه دهان می تواند ویروس اچ. آی. وی. و علاوه بر آن دیگر بیماری های مقاربتی سرایتی را انتقال دهد.


* تحریک جنسی از راه دهان مسئله ای که عمومیت دارد
تماس از راه دهان تحریک بر انگیزبوده و قوه جنسی را تحرک میدهد. این کار از طریق مکیدن پنیس (آلت تناسلی مرد)، و یا لیسیدن واژن(عضو جنسی زنانه) و مقعد صورت می گیرد.
“Fellatio” نام لاتین روشی است که در آن آلت مرد توسط زبان تحریک میشود.
“Cunnilingus” به روشی گفته می شود که دهان به تحریک واژن و کلیتوریس میپردازد.
“Anilingus” اصطلاح لاتین  برای روشی است که دهان با مقعد برای تحریک در تماس است.

مطالعات نشان می دهد که تماس جنسی دهانی معمولاً دربین همه گروه های سنی که جوانان را هم شامل می شود، رایج است و در بین بسیاری از شرکای جنسی زن و مرد وهمچنین بین شرکای جنسی هم جنس رواج دارد. این روش در کشورهای غربی به شدت شایع بوده و در ایران نیز از زمان گسترش موبایل و ماهواره  گسترش یافته است و احتمالا مردان و زنان به آن می پردازند. دربین جوانان به خصوص خانم های جوان ممکن است به دلیل عدم تمایل به دخول و حفظ بکارت به عنوان نوعی تمرین در رشد توانایی جنسیتی ویا پاسخ به کنجکاوی های روابط جنسی این عمل جالب باشد که با توجه به خطر انتقال ویروس بهتر است که با هیچ یک از گروه های شرکای جنسی انجام داده نشود.البته درتحریک دهانی آلت تناسلی مردانه در صورت استفاده صحیح از محافظ کاندوم، خطر انتقال بسیار ناچیز خواهد بود.

ابتدا باید به این نکته توجه کرد که سکس دهانی زمانی انجام شود که هر دو شریک جنسی تمایل به این روش دارند و هر دو طرف خواهان این رابطه هستند. نکته دوم بحث بهداشت می باشد. ترشحات جنسی چه در مرد و چه در زن میتواند محتوی ویروسهای خطرناکی چون هپاتیت ب و ث و ایدز و بیماریهای آمیزشی دیگر باشد و هنگام انجام عمل سکس دهانی می تواند باعث انتقال بیماری گردد. لذا عمل سکس دهانی فقط در شریک جنسی قابل اعتماد از نظر مبتلا نبودن به بیماریهای آمیزشی و ویروسی با خطر انتقال بیماری همراه نبوده و بی خطر است. در افراد نا مطمئن می توان از کاندوم استفاده کرد و زن از روی کاندوم این عمل را انجام می دهد . امروزه کاندوم با طعمهای مختلف و اسانسهای میوه ای در بازار موجود است. همچنین قبل از انجام عمل جنسی لازم است ناحیه تناسلی با آب و صابون شسته شود. لازم به ذکر است از وارد شدن صابون به داخل مجرای تناسلی زن جلوگیری شود و فقط سطح خارجی آن شسته شود.

تحریک زبانی ناحیه اسکروتوم یا کیسه بیضه و پوست زیر آلت تناسلی از بیضه ها تا محل ختنه گاه یکی از راههای تحریک جنسی مرد بوده و برای وی لذتبخش می باشد لذا هنگامی که زن این تحریک را برای وی انجام می دهد لذت بسیاری می برد و حتی استمرار این تحریک می تواند مرد را به انزال یا ارگاسم برساند. ناحیه زیر آلت تناسلی مرد در ناحیه ختنه گاه که پوست آلت تناسلی با سر آلت تناسلی ارتباط می یابد و به آن حشفه(Glans) گفته می شود بسیار تحریک پذیر بوده و تحریک این ناحیه بیشترین تحریک را دارد. مکیدن آلت تناسلی نیز تحریک پذیر می باشد. از آنجا که نقاط تحریک پذیر در افراد مختلف ممکن است با هم فرق داشته باشد همانگونه که در مطالب قبلی نیز اشاره کرده ام بازی کشف این نقاط می تواند بازی لذتبخشی برای زوجین باشد و آمادگی ایشان را برای عمل دخول افزایش دهد. لذا شریک جنسی می تواند با تحریک دهانی نقاط مختلف آلت تناسلی، تحریک پذیرترین نقاط را کشف و در دفعات بعد روی آن نقاط توجه و تمرکز بیشتری نشان دهد.

 سکس دهانی می تواند به مرد کمک نماید تا کنترل انزال خود را به دست آورد. هنگامی که زن عمل تحریک دهانی را انجام می دهد تا زمان قبل از انزال این عمل ادامه یافته و قبل از انزال با اشاره مرد زن تحریک را قطع می نماید. تکرار این عمل باعث می شود زمان انزال در مرد تاخیر بیفتد.

تحریک زبانی ناحیه داخل ران ، لبهای بزرگ و کوچک آلت تناسلی زن و کلیتوریس  برای زن بسیار لذتبخش بوده و بویژه تحریک کلیتوریس و مکیدن آن می تواند برای زن بسیار خوشایند بوده و وی را به ارگاسم یا اوج لذت جنسی برساند. بسیاری از زنان از تحریک دهانی ناحیه تناسلی خود لذت می برند و تمایل دارند شریک جنسیشان این عمل را برای ایشان انجام دهند. برخی از زنان نیز هنگام تحریک دهانی کلیتوریس دچار درد می شوند و شریک جنسی باید دقت نماید که در صورت دردناک بودن از تحریک و مکیدن کلیتوریس خودداری کند.

انجام عمل سکس دهانی برای زن می تواند به ارگاسم بهتر او کمک نماید. در زنانی که قبل از عمل دخول به اندازه کافی تحریک دهانی صورت گرفته باشد میزان به ارگاسم رسیدن افزایش یافته و این زنان لذت بیشتری از عمل جنسی می برند.

در پایان با تاکید مجدد بر دو اصل دوسویه بودن و احترام به طرف مقابل و همچنین رعایت بهداشت باید گفت سکس دهانی می تواند آمادگی لازم را برای عمل دخول فراهم کند. باید اشاره کرد که اگر اصول بهداشت رعایت گردد و دو شریک جنسی از سلامت کامل برخوردار باشند عمل سکس دهانی مشکلی ایجاد نمی نماید.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد اینکه اگر دو شریک جنسی روابط خود را محدود به خویش نمایند و خلاف اصول اخلاق رفتار نکنند می توانند با اطمینان از سلامت شریک جنسی خویش با خیال راحت در زمینه انتقال بیماریهای آمیزشی سکس دهانی را با رعایت شرایط فوق انجام دهند و از رابطه لذت بیشتری ببرند.

 

تماس جنسی دهانی و خطر انتقال ویروس اچ. آی. وی.
خطر انتقال ویروس اچ. آی. وی. از یک شریک جنسی آلوده از طریق تماس جنسی دهانی بسیار کمتر از ریسک انتقال اچ. آی. وی. ازطریق نزدیکی مقعدی و واژینال است. از این جهت که،مشخص کردن میزان دقیق خطر ریسک انتقال ویروس اچ. آی. وی. از راه سکس دهانی مشکل است. بعلاوه اینکه بیشتر اشخاص در روابط جنسی شان شکل های دیگری ازتماس های جنسی را علاوه بر رابطه دهانی دارند. مانند دخول در واژن و یا مقعد. به این دلیل مشکل می توان مشخص کرد که این انتقال نتیجه تماس دهانی بوده و یا نتیجه تماس های خطرناک دیگربوده است.
ضمن این که علاوه برخطر انتقال ویروس اچ. آی. وی. در تماس دهانی بیماری هایی سرایتی مقاربتی نیز از این راه منتقل می شوند.وقتی که پزشکان خطرانتقال دادن یک آلودگی مسری مانند اچ. آی. وی را توصیف می کنند بیشتر از اصطلاح “خطر بالقوه” ویا “خطر نظری” استفاده می کنند. به زبانی ساده تر “خطر بالقوه” یعنی انتقال از یک شخص به شخصی دیگر ممکن است، هرچند که تاکنون مدارکی مستند برای اثبات قطعی آن وجود ندارد.

” خطر بالقوه” به معنی “خطرمستند” نیست. به کلام دیگر انتقال آلودگی با ویروس اچ. آی. وی. از نظر “نظری “ممکن است اما الزاماً منظور این نیست که حتماً اتفاق خواهد افتاد. “خطرمستند” در توصیف “انتقالی” استفاده می شود که مدارک مستند علمی کافی برای اثبات آن وجود داشته باشد.


* خطر انتقال ویروس در تماس دهانی با پنیس ( آلت تناسلی مردانه(


 خطربالقوه:
در تماس دهانی با آلت مردانه به شکل “نظری” خطر انتقال برای شریکی که تماس دهانی را انجام می دهد (کسی که آلت را با دهان خودتحریک می کند) وجود دارد. بدلیل اینکه آلودگی ازطریق ترشحات پیش ازمنی و منی به دهان راه پیدا میکند.
برای شخصی که آلت وی بوسیله دهان شریک جنسی اش تحریک می شود نیز، از نظر “نظری” خطرانتقال آلودگی وجود دارد به دلیل آن که آلودگی مستقیماً از ترشحات دهان بوسیله خراش، بریدگی روی پنیس و همچنین از طریق منی با خون تماس پیدا میکند.

 

خطرمستند:
البته میزان خطر به مراتب بسیار کمتر از خطر تماس جنسی مقعدی و واژینال است.
“ضمناً ویروس اچ. آی. وی. می تواند به شخص دریافت کننده انتقال پیدا کند حتی در مواقعی که انزال صورت نگرفته و مایع منی خارج نشده باشد.”

 

* خطر انتقال ویروس در تماس دهانی با واژن (عضو جنسی زنانه(


خطربالقوه:
در تماس دهانی با عضو جنسی زنانه به شکل “نظری” خطر انتقال برای شریکی که تماس دهانی را انجام می دهد (کسی که واژن را بادهان خود تحریک می کند) وجود دارد. بدلیل اینکه مایعات مهبلی آلوده و خون واژن آلوده می تواند به داخل دهان راه پیدا می کند. (این مسئله محدود به خون دوران قاعدگی نمی شود.(
برای خانمی که عضوجنسی وی بوسیله دهان شریک جنسی اش تحریک می شودنیز، از نظر “نظری” خطر انتقال آلودگی وجود دارد،اگر ویروس و یا خون آلوده ازمایعات دهان و به واژن و زخم های مهبلی و یا دیواره واژن تماس پیدا کند.

 

خطرمستند:
میزان خطر انتقال اچ. آی. وی. در این مورد نیز به مراتب بسیار کمتر از خطرانتقال ویروس از طریق تماس جنسی مقعدی و واژینال است. در هر صورت در چندین مورد گزارش شده ازانتقال ویروس ازطریق دهان، بیشتر تماس دهانی باواژینال گزارش شده است.


* خطر انتقال ویروس در تماس دهانی با مقعد


خطربالقوه:
در تحریک دهانی مقعد نیز بهشکل “نظری” خطر انتقال برای شریکی که تماس دهانی را انجام می دهد (کسی که مقعد را با دهان خودتحریک می کند) وجود دارد. بدلیل اینکه این عضو درمعرض خون آلوده قرار دارد که از ضایعات، ترشحات وخونی که بر اثر برش، زخم و یا خراش در اطراف مقعد پدید می آید به داخل دهان راه پیدا میکند.
برای شریک جنسی که مقعد وی بوسیله دهان دیگری تحریک می شود نیز، از نظر “نظری” خطر انتقال آلودگی وجود دارد، اگر ویروس و یا خون آلوده ازمایعات دهان و با مقعد تماس پیدا کند.

 

خطرمستند:
مواردی مستدل ومستند از انتقال بوسیله تماس دهانی با مقعد ثبت شده است.


* کاستن خطر انتقال ویروس اچ. آی. وی. در تماس جنسی دهانی
پزشکان مواردی را گزارش کرده اند که ویروس اچ. آی. وی. از طریق تماس جنسی دهانی انتقال یافته است.
خطر دریافت آلودگی به ویروس اچ. آی. وی. از طریق تماس جنسی دهانی را میتوان با استفاده از کاندوم های لاتکس کاهش داد.

 

 البته شایعترین ویروس منتقله در این زمینه هرپس است که دانه یا تاول یا زگیل هایی در اطراف دهان ایجاد میکند

+ نوشته شده توسط آ ر مــــان در یکشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۱۱ قبل از ظهر، ۲۵۲ بازدید ، بدون دیدگاه
موضوعات: احکام شرعی زناشویی
برچسب‌ها: جنسی، سکس، مسائل زناشویی، احکام، احکام شرعی، مکارم شیرازی، سکس دهانی، حکم، اچ آی وی، HIV، معقد، حکم سکس، لیسیدن، تماس جنسی، تحریک جنسی، جنسی دهانی